A hallgatói tutorálás a tutori rendszer kiépítése tárgyat követően jelent tanulmányi programot a hallgatók számára. A kurzus során a hallgatók mentorálási feladatokat látnak el, segítik hallgatótársaikat a kurzusokban való felkészülésben, amellyel lehetőséget tudnak biztosítani egymásnak a tudásátadásra, tudásmegosztásra, elő tudják segíteni a közösség építését és a kollektív munka kialakítását. A hallgatói tutorálás kurzus nemcsak az egyetemi környezetben való mentorálási feladatok elsajátításában segít, hanem tágabb értelemben, a munkaerő piacon való kapcsolatok kiépítésében, megtartásában és fejlesztésében is kapaszkodót nyújt.
Témakörök:
1.Tutorálás definíciója, célja, kulturális háttere a kezdetektől napjainkig
2. Tutorálás megközelítési módjai, szemléleti kerete, fontossága a felsőoktatásban
3.Tutorálás szervezeti környezetben (vezetőség, értékesítés, marketing, ITS, pénzügyek)
4. Tutorálás és mentorálás különbségei: választás tényezői
5. Tutorálás/mentorálás résztvevői: 1) mentorált, 2) mentor, 3) megbízó. Az egyes szereplők céljai, motivációi, sikerességük alapjai
6. A tutorált/mentorált személyisége: teljesítménymotiváció elmélete és gyakorlata
7. A tutor/mentor személyisége, tudása, képessége, hatásköre
8. A tutor/mentor feladatai, szerepei, a feladatvégzéshez szükséges kompetenciái és azok határai
9. Mentor és mentorált közötti kapcsolat kiépítése, a kapcsolat fejlődésének szakaszai, bizalomépítés és megtartás
10. A mentorálás folyamata és fajtái
11. A mentori kommunikáció alapjai 1.: verbális, vokális, nonverbális jegyek
12. A mentori kommunikáció alapjai 2.: visszacsatolás-technika, erőszakmentes kommunikáció
13. A mentori kommunikáció alapjai 3.: közléssorompók, kérdezéstechnika
14. A mentori kommunikáció alapjai 4.: empátia, kongruencia, segítő helyzet
Félévközi követelmények:
1. Gyakorlati alkalmakon való jelenlét
2. Gyakorlati alkalmakon való páros és önálló munkavégzés
Számonkérés módja:
1. A végső jegy az alábbi feladatokra kapott jegyek átlagából tevődik össze:
–Redmenta-dolgozat 51%-os megírása
– Órai részvét és aktivitás
2. Pótlás módja:
Órai részvétel hiánya esetén: komplex tutorálási folyamat lebonyolítása + jegyzőkönyvezése és zárthelyi dolgozat
3. Vizsga pótlása: Redmenta-dolgozat megírása
Kötelező irodalom a vizsgához:
1. Perjés István – Héjja-Nagy Katalin, Tanulástámogatás a felsőoktatásban, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, 2017, p. 11-20, 53-71, 115-142.
online elérhetőség: https://www.eltereader.hu/media/2018/02/PerjesMentoralasiKezikonyv_READER1.pdf
2. Barabási Albert-László, A képlet - A siker egyetemes törvényei, Open Books, 2022.
fejezet: A műélvező füle: 119-140.
online elérhetőség: https://terebess.hu/keletkultinfo/kepl.pdf
3. Carl. R. Rogers, A tanulás szabadsága, Edge Kiadó, Budapest, 2007, 203-258. (moodle, neptun
Témakörök:
1.Tutorálás definíciója, célja, kulturális háttere a kezdetektől napjainkig
2. Tutorálás megközelítési módjai, szemléleti kerete, fontossága a felsőoktatásban
3.Tutorálás szervezeti környezetben (vezetőség, értékesítés, marketing, ITS, pénzügyek)
4. Tutorálás és mentorálás különbségei: választás tényezői
5. Tutorálás/mentorálás résztvevői: 1) mentorált, 2) mentor, 3) megbízó. Az egyes szereplők céljai, motivációi, sikerességük alapjai
6. A tutorált/mentorált személyisége: teljesítménymotiváció elmélete és gyakorlata
7. A tutor/mentor személyisége, tudása, képessége, hatásköre
8. A tutor/mentor feladatai, szerepei, a feladatvégzéshez szükséges kompetenciái és azok határai
9. Mentor és mentorált közötti kapcsolat kiépítése, a kapcsolat fejlődésének szakaszai, bizalomépítés és megtartás
10. A mentorálás folyamata és fajtái
11. A mentori kommunikáció alapjai 1.: verbális, vokális, nonverbális jegyek
12. A mentori kommunikáció alapjai 2.: visszacsatolás-technika, erőszakmentes kommunikáció
13. A mentori kommunikáció alapjai 3.: közléssorompók, kérdezéstechnika
14. A mentori kommunikáció alapjai 4.: empátia, kongruencia, segítő helyzet
Félévközi követelmények:
1. Gyakorlati alkalmakon való jelenlét
2. Gyakorlati alkalmakon való páros és önálló munkavégzés
Számonkérés módja:
1. A végső jegy az alábbi feladatokra kapott jegyek átlagából tevődik össze:
–Redmenta-dolgozat 51%-os megírása
– Órai részvét és aktivitás
2. Pótlás módja:
Órai részvétel hiánya esetén: komplex tutorálási folyamat lebonyolítása + jegyzőkönyvezése és zárthelyi dolgozat
3. Vizsga pótlása: Redmenta-dolgozat megírása
Kötelező irodalom a vizsgához:
1. Perjés István – Héjja-Nagy Katalin, Tanulástámogatás a felsőoktatásban, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, 2017, p. 11-20, 53-71, 115-142.
online elérhetőség: https://www.eltereader.hu/media/2018/02/PerjesMentoralasiKezikonyv_READER1.pdf
2. Barabási Albert-László, A képlet - A siker egyetemes törvényei, Open Books, 2022.
fejezet: A műélvező füle: 119-140.
online elérhetőség: https://terebess.hu/keletkultinfo/kepl.pdf
3. Carl. R. Rogers, A tanulás szabadsága, Edge Kiadó, Budapest, 2007, 203-258. (moodle, neptun
- Neptun Tanár: Dr. Hoványi-Nagy Fruzsina
Szemeszter: 2024/25/1